| 
 Badhoevedorp
 1171 CZ
Snelliuslaan 35,
Dorpshuis Badhoevedorp, 

zoeken op naam kunstenaar

titel_poster

EXPOSITIE

Vrijdag 9 oktober t/m zondag 15 november 2015


Expositie met expressionistische en surrealistisch aandoende schilderijen of wandsculpturen van Ton Hendriks en abstracte en expressionistische beelden van Edith Stoel, vaak in een combinatie van glas, brons en steen gemaakt.

De opening vond plaats op zondag 18 oktober 2015 (een week later dan gebruikelijk).


Klik op afbeelding voor pdf van affiche.



TON HENDRIKS SCHILDERIJEN


Ton Hendriks (1956) studeerde aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten te Den Haag. Afgestudeerd in omgevingsontwerpen, heeft hij zich daarna gericht op tekenen en schilderen. Ton werkt op panelen die hij zelf ontwerpt en bouwt waardoor zijn werken monumentaal overkomen. Door de dikte van de panelen, ongeveer 7 cm, doen ze zich voor als sculpturen aan de wand.. Dit driedimensionale karakter versterkt als het ware de tweedimensionale compositie. Bij elkaar gebracht vormen al deze elementen een geheel en een aangenaam evenwicht. Zo zonder lijst opgehangen tegen een witte wand, lijken sommige werken grenzeloos. Licht en ruimte zijn belangrijke componenten in zijn werk. Daarnaast is zijn werk te herkennen aan tegenstellingen als open-gesloten en hard-zacht.

In de  jaren ’80 wordt zijn werk expressionistisch van aard en gebruikt hij de “mens” als hoofdthema. In de jaren ’90 verdwijnt dit thema naar de achtergrond en wordt zijn werk abstracter. De laatste jaren komen er ook andere materialen in zijn werk voor zoals aluminium, perspex en takken. De panelen krijgen ook meer grillige vormen en het medium olieverf raakt meer op de achtergrond,  je zou kunnen spreken van wandsculpturen. Begrippen ruimte en licht zijn nog steeds het hoofdthema, maar ook de meer naar binnen gerichte thematiek speelt een steeds belangrijkere rol in zijn huidige werk, zoals verbazing en het grensverleggend bezig zijn.








EDITH STOEL BEELDEN VAN GLAS, BRONS EN STEEN

De werken van Edith Stoel (1951) ontstaan met een gedachte of gevoel en langzaam groeit hieruit een tastbare eerste vorm. Meestal is dat een schets, het begin van een ets, schilderij of beeld, bestaande  uit een combinatie van glas, brons en steen. De wasmodellen voor haar bronzen dieren ontstaan uit het materiaal zelf, het wasmodel vormt zich als een collage uit vele aan elkaar geplakte laagjes. Elk heeft zijn eigen uitdrukkingsvorm waarmee zij een spel speelt en waarin zij een evenwicht zoekt door gebruik te maken van transparantie, massiviteit en het “gedragen” worden. Glas kan echter ook een massieve uitstraling krijgen en brons kan licht en transparant ogen.

Het zoeken naar een uitdrukking van deze gevoelsbelevenissen en het gebruik van de verschillende materialen boeit haar enorm. Het ene idee schept vaak het andere. Haar bronzen beelden zijn veelal dieren. De perfecte anatomische vorm is niet datgene waarnaar zij streeft; zij zoekt in een beeld dat, wat voor haar het prototype van die diersoort is: de kracht, de gelatenheid, het in zichzelf gekeerd zijn… De uitdrukkingsvorm is dan ook niet glad of eenduidig, haar dieren zijn gedachtenflarden van hun zijn. De glasobjecten maakt zij samen met haar partner Peter Olijve.