EXPOSITIE 'RIETVELDACADEMIE GRADUATES'

vrijdag 31 augustus t/m zondag 7 oktober 2012


De tentoonstelling “Rietveldacademie Graduates” bevat werk van drie reeds lang afgestudeerde kunstenaars van de Gerrit Rietveld Academie te Amsterdam, Margot Holtman, Petra Mesman en Nolia Shakti, hun professionele “postgraduate” werk laten zien en duidelijk wordt dat ieder haar eigen weg is gegaan.

De expositie werd officieel geopend op zondag 2 september 2012.




MARGOT HOLTMAN TEKENINGEN


De tekenstijl van Margot Holtman doet denken aan 18de-eeuwse etsen: met zeer gedetailleerde accumulaties van kleine lijnen wil zij alle soorten structuren die de wereld maken tot wat hij is, op papier krijgen. Zij gebruikt de fineliner om alles in haar hoofd op een vel papier te kunnen uitdrukken. Etsen van grote meesters als Albrecht Dürer en Theodor Kittelsen inspireren en onderrichten haar, zowel wat betreft hun tekenstijl als ook vanwege hun spookachtige visioenen en liefde voor detail in het gehele werk. Daarin krijgt de boom op de achtergrond evenveel aandacht als de hoofdrolspeler in het midden. Zij is altijd bezig met het creëren van interessante beelden met een duidelijke voorkeur voor wat zij visueel aantrekkelijk vindt. Vaak zijn dat woeste, tropische of juist winterse natuurelementen en natuurgeweld,  dieren, mythologische wezens, mystiek en alle vormen van liefde. Het belangrijkste voor haar is dat het beeld dat zij tekent op zichzelf moet staan. Terwijl haar subtiel weergegeven composities een duidelijke context doen vermoeden, kan de precieze aard nog steeds wazig zijn Er is geen afgebakend historisch tijdvak te zien. Zij speelt met verschillende tijden, geloven, gebruiken en maatschappijen en wil alles zelf bepalen om in alle vrijheid interessante beelden te creëren.

NOLIA SHAKTI SIERADEN


De Tsjechisch/Britse kunstenares, Nolia Shakti (artistennaam) studeerde in 2009 af aan de Rietveld Academie te Amsterdam, maar bleef daar wonen en werken. In deze tentoonstelling laat zij een collectie sieraden zien, die zij de titel  “Wegwerpgoud” geeft en waaraan zij de volgende uitleg geeft. In de afgelopen decennia heeft de mensheid een heftige invloed gehad op het ecosystem en in sommige gevallen zijn de natuurlijke bronnen volledig uitgeput. Onze hebzucht en de consumptiemaatschappij hebben ons op een dieptepunt gebracht zodat we niet langer een duidelijk onderscheid kunnen maken tussen wat wel en niet waardevol is. Wij gooien onmiddellijk zonder nadenken iets prachtigs weg. Voor Nolia Shakti zijn bijvoorbeeld de wegwerp Nespresso-cups prachtig. In haar collectie sieraden zijn de sieraden gerelateerd aan een sociale groepering binnen de maatschappij – rijke consumenten van de hoogontwikkelde westerse wereld. Het gaat over een bepaald tijdstip binnen de culturele ontwikkeling … hoever zijn we gestegen? In het geval van de Nespresso-cups, vergelijkt zij koffie met goud. Goud wordt gezien als het meest kostbare product, er wordt naar gezocht en er wordt om gevochten, het wordt gekocht als investering of waarborg voor de toekomst. Geldt dat ook voor koffie? Goud is een handelsproduct – Koffie is een handelsproduct. Goud is koffie – Koffie is goud. Lege koffiecups worden een gouden ketting. Het is eerlijke handel – het een ruilen voor het andere.

Behalve koffiecups maakt Nolia Shakti eveneens gebruik van andere wegwerpmaterialen in combinatie met kostbare materialen, zoals zoetwater-parels met ijzer, lak- of roestverf. Zij gebruikt katoen, wol, hout, staal en metaalverf, goud glaskralen, tin en zilver in vele combinaties.

PETRA MESMAN TEKENINGEN EN SCHILDERIJEN


Petra Mesman studeerde in 2002 af aan de Rietveld Academie te Amsterdam, op de afdeling ‘Free Media’. In de jaren na haar studie was ze actief in het broedplaatsen-circuit, waar zij meedeed aan diverse open atelierroutes, ‘Amsterdamse Cultuurplekken Nu’ en de Uitmarkt. Zij exposeerde o.a. in Het Nieuwe Muziekgebouw aan ’t IJ, de Beurs van Berlage, Arti et Amicitiae, Loods 6, Stadsdeel West en maakte daarnaast werk in opdracht in binnen- en buitenland. Oorspronkelijk maakte zij ruimtelijk werk, waarin godinnen, vrouwen, archetypen, sprookjesfiguren al een belangrijke rol speelden. In de afgelopen jaren heeft zij zich steeds meer toegelegd op het tekenen en schilderen. Haar ‘vrouwenwereld’ uit zich in mysterieuze figuren, soms statisch en indringend, soms wiegend, dansend, sensueel. Het cyclische van de natuur, ritme en muziek is een terugkomend thema in haar werk. Intuïtief zoekt zij naar de verhouding tussen lichaam en geest, het lineaire en het cyclische denken, de jeugd en ouderdom.
© Galerie Kunst 2001
bezoekers: 413061